UOKiK zarzucił 17 towarzystwom, że wprowadzenie opłat likwidacyjnych przerzuca na konsumentów. W ocenie Urzędu te opłaty powinny obciążać zakłady.
Na zarzuty odpowiedziały trzy instytucje: Aviva TUnŻ, TU Allianz Życie i Nationale-Nederlanden TUnŻ, które zapowiedziały działania naprawcze.
Prowadzone negocjacje doprowadziły do tego, że wymienione Towarzystwa Ubezpieczeniowe nie będą pobierały ww. opłat, a konsumenci, którzy odstąpią od umowy poniosą o wiele niższe koszty. Urząd zaakceptował te zobowiązania jako wychodzące naprzeciw konsumentom.
Działania Aviva TUnŻ
Firma zadeklarowała wycofanie z oferty produktu ubezpieczeniowego z kwestionowanymi opłatami oraz umożliwienia konsumentom bezterminowego aneksowania posiadanych umów. W tym ostatnim wysokość opłaty likwidacyjnej nie przekroczy 15% środków na rachunku, jednak nie więcej, niż 1,5 tys. zł, a wartość wykupu będzie równa wartości wszystkich środków pomniejszonej o zadłużenie z umów dodatkowych. Przedstawiciele Towarzystwa będą informować o możliwości skorzystania z tych warunków każdego konsumenta, który wyrazi wolę wcześniejszego rozwiązania umowy.
Działania TU Allianz Życie
Ubezpieczyciel zobowiązał się do obniżenia kosztu wykupu polisy do poziomu 25% składki regularnej pierwszorocznej, nie więcej niż 5 tys. zł dla umów opłacanych składką regularną i 4% dla umów opłacanych składką jednorazową. O obniżeniu opłat zakład ma powiadomić konsumentów listownie i za pośrednictwem strony internetowej.
Działania Nationale-Nederlanden TUnŻ
Towarzystwo zobowiązało się nie stosować opłat likwidacyjnych w odniesieniu do polis zawartych po 1 stycznia 2016. Dla dotychczasowych klientów opłaty te nie będą wyższe niż 15% wartości rachunku w przypadku składek regularnych oraz 1 tys. zł w przypadku składki jednorazowej.
Decyzją administracyjną kończącą postępowania Urząd przyjął te zobowiązania.
Prezes UOKiK, Adam Jasser potwierdza: „Przyjęliśmy zobowiązania ubezpieczycieli, gdyż w naszej ocenie znacząco i niezwłocznie poprawiają one sytuację konsumentów dotkniętych problemem wysokich kosztów rezygnacji z polis. Na podkreślenie zasługuje wola współpracy z Urzędem i determinacja zarządów, by odbudować zaufanie konsumentów poprzez dobrowolne działania eliminujące niekorzystne skutki zarzucanych praktyk”.
Zarówno KNF, jak i Rzecznik Ubezpieczonych oraz UOKiK otrzymywały liczne skargi konsumentów na te produkty i sposoby ich sprzedaży. Wszystkie trzy instytucje blisko współpracują celem przywrócenia równowagi na tym rynku w ramach sieci na rzecz ochrony konkurencji i konsumentów. Andrzej Jakubiak, Przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego podkreśla: „W KNF trwają publiczne konsultacje wytycznych dla zakładów ubezpieczeń dotyczących systemu zarządzania produktem oraz badania adekwatności produktu, które zwiększą poziom ochrony osób zamierzających zawrzeć tego rodzaju umowę”. UOKiK będzie monitorował wykonanie decyzji w oparciu o sprawozdania złożone przez ubezpieczycieli.
Urząd w dalszym ciągu prowadzi 14 postępowań w sprawie ubezpieczeń z UFK wobec kolejnych przedsiębiorców, którzy oferowali te produkty. Są to: Aegon TUnŻ, AXA Życie TU, Compensa TUnŻ, Generali Życie TU, MetLife TUnŻiR, Open Life TU Życie, PKO Życie TU (dawniej: Nordea Życie), PZU Życie, Pramerica Życie TUiR, Skandia Życie TU, Sopockie TUnŻ Ergo Hestia, TUnŻ Europa, TUnŻ WARTA oraz UNIQA TUnŻ.
Źródło: uokik.gov.pl